pilates

מה פילאטיס עושה לגוף

מה הן המטרות של אימון פילאטיס? מה הם העקרונות הבסיסיים של השיטה? מה עושה ומה תורם פילאטיס לגוף?

בפילאטיס מתמקדים בהגדלת טווחי תנועה, בשיפור הגמישות, הכח הפיזי והמודעות לגוף. תרגילי הפילאטיס משפיעים בתוך פרק זמן קצר על גוף המתאמנים, בין היתר על היציבה, הגמישות, קלות וטווח התנועה, נפח הנשימה, החיוניות, מודעות לשרירי הגוף, עלייה באנרגיה ועוד.

מה הן המטרות של אימון פילאטיס?

הגדרת הפילאטיס על ידי מייסדה הינה “mind and body workout”, כלומר אימון המשלב מודעות  גופנית המאתגר גם את המח והמערכת הנוירו-מוטורית יחד עם שרירי הגוף. לפיכך יחד עם חיזוק וגמישות הגוף עולה הקואורדינציה והיכולת לבצע משימות יומיומיות ביעילות וקלות רבה. מטרת האימון בפילאטיס היא לחזק את שרירי הליבה (Core muscles), להאריך את השרירים המקוצרים, להגמיש את התנועה היוצאת מעמוד השדרה ומהגפיים, לשפר את הקואורדינציה והתיאום התנועתי ולהביא את המתאמנים למודעות גוברת לגופם ולנשימה נכונה. במהלך האימון ישנה עבודה על איזון בין קבוצות שרירים שונות בגוף, והיכרות עמוקה ואיכותית עם שרירי הגוף השונים, ובהם שרירי רצפת האגן. האימון בשיטה זו מהווה חינוך מחדש לגוף, כדי להימנע מתנועות חוזרות המעמיסות על המפרקים וללמוד הרפיית שרירים מסוימים אל מול חיזוק שרירים אחרים. דרך אימון פילאטיס משתפר שיווי המשקל, נבנית עצם ומסת שריר, ניתן לשקם פציעות שונות במהירות יחסית, וכן למנוע או לשקם בעיות נפוצות כגון פריצות דיסק, כאבי ברכיים, מגבלה בתנועת הכתפיים ועוד.

 

מה הם העקרונות הבסיסיים של השיטה?

  • נשימה – לנשימה תפקיד חשוב וקריטי במהלך תרגול הפילאטיס. מעבר להיות הנשימה גורם מרגיע, שיחד עם מחזור הדם מזרים חמצן לשרירים, לנשימה תפקיד חשוב בסיוע על שמירת יציבות עמוד השדרה, בהגדלת טווחי תנועה של עמוד השדרה, בהגדלת טווח התנועה של הכתפיים, במיתון או עליית רמת התרגיל.
  • שרירי ליבת הגוף – בפילאטיס מפתחים ומטפחים את מרכז הגוף, שהוא מקור הכח והעצמה שלנו. שרירי ליבת הגוף מצויים בין הצלעות התחתונות לבין עצמות האגן, ועוטפים את הגב התחתון ומתחברים לקיר הבטן. בשל דפוסים לקויים של תנועה, אנו נוטים במקרים רבים להשתמש בשרירים פריפריאליים אחרים, ומוותרים על שימוש בשרירי ליבת הגוף. בפילאטיס מחזירים את הכח לשרירים אלו, ומאפשרים תנועה עמוקה מן הפנים החוצה. שרירי הליבה תומכים בעמוד השדרה ומפחיתים ממנו את העומס. בכך מאפשרים את תנועתו הגמישה אך יציבה של עמוד השדרה. כמו כן חיזוק שריר הליבה מסייע בשמירת מיקומם הנכון והבריא של האיברים הפנימיים, ובכך מונע או מסייע בשיקום של דליפות שתן, טחורים, צניחת רחם ועוד. חיזוק שריר הליבה מסייע גם בהגנה על רקמת החיבור, אליה מתחברים השרירים, ובכך מונע היפרדות בטנית.
  • ריכוז – אימון פילאטיס נעשה באמצעות תנועה מודעת, המחשבה והנשימה – לומדים בעבודה מדויקת להתרכז ולשים לב לכל תנועה, לשלוט בתנועה, ולהבחין בתגובת הגוף למאמץ. בפילאטיס לומדים להיעזר במשוב תחושתי בכדי לבקר את איכות התנועה ולשפרה, להיות מודעים למיקום האיברים במרחב, לכיווץ ולהרפיה, ובכך להגן על מפרקי הגוף ולשפר את בריאותו וחיוניותו. כל אלה דורשים ריכוז רב והתבוננות פנימית בגוף.
  • דיוק ושליטה בגוף – באמצעות השליטה ניתן להפחית לחץ ונזק מיותר, להתחזק ולנוע בתנועה מדויקת וממוקדת. השליטה המודעת בתנועה כוללת תשומת לב למצב הצוואר, מתח הגב, אצבעות הידיים ועוד. הדיוק בביצוע של התרגילים, בתנועה ובנשימה, יוצר זרימה, רצף ותנועה חלקה ואיכותית.
  • הפרדה – פילאטיס מבחין בין קבוצות שרירים, מפרקים ואזורי תנועה בגוף. חלק מן האימון מאפשר מודעות לתנועה עד כדי יכולת להפריד בין פעולה של קבוצות שרירים מסוימות, לעצור תנועה במפרק כלשהו או להמשיך אותה. באמצעות עקרון ההפרדה ניתן לחזק את שרירי הליבה או שרירים רצויים אחרים.
  • קוטביות – תוך כדי ביצוע התרגילים השונים בפילאטיס, נשאף להתארך בכל המישורים. חיזוק השרירים נעשה תוך כדי שמירה על אורכם המקסימאלי של השרירים ותוך כדי הזדקפות או שמירה על התרחבות בעמוד השדרה. גם בכפיפות הגוף נשאף להתארך. מטרת התרגול היא למנוע דחיסה נוספת של החוליות ולשמור על חיוניות בטווחי תנועת הגב.

אימון המשלב את כל עקרונות הפילאטיס יביא לתוצאות המיוחלות, לתחושת התארכות הגוף, זרימה אנרגטית טובה, מרץ והקלה על עומס מפרקי.

 

לוגו שמים וארץ וצוות הסטודיו לפילאטיס

הסטודיו לפילאטיס של איילת נוימן זיו הינו סטודיו ותיק ומקצועי. איילת נוימן זיו היא מדריכת פילאטיס בכירה ומנוסה בשיקום אורתופדי באמצעות פילאטיס. לאיילת רקע מקיף באמנויות התנועה ונסיון טיפולי ושיקומי עשיר, גם בתרגול פילאטיס לנשים בהריון. שיעורי פילאטיס לנשים בהריון ברחובות, בסטודיו שמיים וארץ, ניתנים על ידי צוות מיומן, מקצועי ומנוסה, בניהולה של איילת. התרומה של אימון פילאטיס מכשירים או מזרן לנשים בהריון היא עצומה – היא מאפשרת לעבור את ההריון בתחושה של נינוחות, בריאות גופנית ומוכנות טובה ללידה ולתקופת החיים המרגשת שבעקבותיה.

מה עושה ומה תורם פילאטיס לגוף?

תשומת לב, מודעות ומניעה של פציעות – בפילאטיס ישנה תשומת לב ומודעות לנעשה בגוף לאורך כל האימון. ההתמדה בתרגול מאפשרת היכרות טובה עם כל פעולה ותנועה. דרך האימון נחזיר לעצמנו את השליטה על הגוף. לא עוד משפטים כמו "דברי את אל הבטן שלי" או "אני לא מצליח/ה להרפות את הכתפיים".

“Pilates is gaining the mastery of your mind over the complete control over your body”.

איזון ויציבות – מתאמני פילאטיס מחזקים ומגמישים את השרירים, מתרגלים חיזוק ושליטה בשרירי הליבה. התוצאה ניכרת בתחושת איזון ויציבה טובה ונכונה.

הפחתה של כאבי גב – חיזוק של שרירי הליבה, תנועה נכונה, גמישות המפרקים והתארכות במהלך ביצוע התרגילים – כל אלו מפחיתים את העומס מן הגב, הכתפיים והצואר, ומאפשרים לשרירים מנוחה והתחדשות.

עיצוב וחיטוב – החיזוק של שרירי ליבת הגוף יוצר שרירים ארוכים וחזקים, ומרבית המתאמנים בפילאטיס מדווחים לאורך זמן והתמדה על תחושה של עיצוב שרירי וירידה בהיקפים.

שיקום מחלות ופציעות – ליקויים ביציבה, פציעות ומחלות – כל אלו מתאימים לעבודה בפילאטיס, מאחר שהאימון נעשה ברובו תוך התאמה אישית של התרגיל למתאמן וצרכיו. גם אם הפעילות נעשית בקבוצות קטנות ניתן לבצע התאמות ולבנות מערך תרגילים מתאים. פילאטיס מתאים גם למחלות נוירומוטוריות, פציעות ספורט ועוד.

בהריון ולאחר לידה – במהלך הריון חוות הנשים לעתים כאבי גב, שינויים ביציבה, כאבי רגליים ועומס על הברכיים, כאבי כתפיים, בריחת שתן ועוד. לאחר לידה ישנה לעתים חולשה של שרירי רצפת האגן ורפיון שרירים כללי. פילאטיס משמש כאמצעי יעיל לחיזוק ולשיפור המצב במהלך ההריון ולאחריו.

נשימה – התנועה בפילאטיס מלווה בנשימה עמוקה ומודעת, ובסוף האימון מרגישים שלווה, אנרגיה וחיוניות, וגם רעננות ושחרור ממתח ועומס.

מעוניינים ליהנות מכל היתרונות שמקנה אימון פילאטיס? להתחזק, להגמיש ולהאריך את שרירי ליבת הגוף, להתהלך ביציבה נכונה או לשקם פציעה? בסטודיו לפילאטיס במכון "שמים וארץ", בהנהלת איילת נוימן זיו, מחכה לכם צוות מדריכות מקצועי ומיומן.

שתפו:
צור קשר
X

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם