articles

גוף ונפש: טיפול בדיכאון וחרדה והשפעתה של פעילות פיזית

הנפש שלנו רגישה ושברירית. עם כל הגירויים החיצוניים והסביבתיים אנו חווים השפעה ישירה על הרגשות שלנו והתחושות. תופעת החרדה והדיכאון הינה שכיחה אצל מרביתנו וכנתון סטטיסטי, אחד מתוך שלושה אנשים לוקה בדיכאון במהלך חייו.

כמובן שישנן דרגות שונות של דיכאון או חרדה, החל ממצבים קלים ועד כדי כאלה שמקוטלגים כקליניים. טיפול בדיכאון וחרדה כולל שני מישוריים עיקריים, האחד טיפול פסיכולוגי על ידי פגישות מתואמות עם איש מקצוע באופן קבוע, השנייה טיפול תרופתי שתפקידו לאזן את התגובות הכימיות בגוף.

איך מזהים דיכאון או חרדה?

התגובות הרגשיות של האדם הן מרובות ועקביות בכל יום ויומו. תחושות של כעס, עצב או מתח הן נורמטיביות לחלוטין אך ישנו גבול מסוים שהרגשות הללו עזים וקשים להתמודדות ונקודה זאת יש לקחת בחשבון שייתכן ומדובר בדיכאון או בתופעת חרדה.

תסמיני דיכאון:

  • הפרעות שינה – בין אם מדובר על שינה מרובה וחוסר רצון לקום מהמיטה או חוסר שעות שינה וריבוי מחשבות בלתי פוסקות.
  • מחשבות שליליות ופסימיות – חשיבה נגטיבית שצופה רעות עבורנו.
  • חוסר רצון בפעילויות חברתיות – ירידת המוטיבציה לצאת מהבית לכל סוגי הפעילויות החברתיות.
  • תיאבון – חוסר תיאבון מוחלט או רצון לאכול בכדי להתנחם.

כל תסמיני הדיכאון הפסיכולוגיים הללו בעלי השפעה ישירה על גופנו ועל בריאותנו הפיזית. לדוגמא, חולי סוכרת שגם סובלים מדיכאון מתקשים להשתקם באופן מוחלט. רק לאחר טיפול בדיכאון וחרדה באופן אינטנסיבי ניתן לראות שיפור.

תסמיני חרדה:

  • מחשבות פולשניות ודאגות – חוסר יכולת להתרכז עקב רצף מחשבות מדאיגות שאינו נותן מנוח.
  • בעיות שינה – חוסר יכולת להירדם או לישון באופן רציף לאורך לילה שלם.
  • פחדים שאין בהם היגיון – בדרך כלל עניין הפחד קשור למצב ספציפי או לאובייקט מסוים.

גם בהפרעת החרדה ישנו קשר ישיר לתפקודנו הפיזי. כתוצאה מהחרדה עלולות להיגרם התכווצויות של הבטן, נפיחות באזור הבטן וגזים. מעבר לכך, אנשים שסובלים מחרדה ינסו להימנע ממצבים בהם ישנו הסיכוי לטריגר שיגרום להם לקבל התקף ולכן אורח החיים משתבש כולו ויש קושי אמתי בלנהל את המשימות היומיות.

טיפול בדיכאון וחרדה

אומנם שתי ההפרעות בעלות סימנים מעט שונים ומשפיעות בצורה שונה לחלוטין באופן קוגניטיבי אך אופן הטיפול הוא זהה לגמרי. קודם כל בשני המקרים מומלץ לעבוד על טכניקות הרפיה על בסיס קבוע כגון תרגול נשימות ומתיחות השרירים, בנוסף רצוי לשלב פעילות ספורטיבית באופן קבוע.

מעבר לכך יש להתחיל טיפול במישור הפסיכולוגי ותרופתי כאחד ובצורה מסודרת וקבועה. מפגשים עם מטפל מקצועי כגון פסיכיאטר שיאבחן את דרגת ההפרעה ויוכל לרשום את סוג התרופה הנדרשת בכדי לאזן את כל התגובות הכימיות בגוף.

שתפו:
צור קשר
X

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם