רפואה משלימה

סכרת בראי הרפואה הסינית

ממה נגרמת סכרת, איך הסינים "הרזים" זיהו אותה כבר לפני אלפי שנים ומה אפשר לעשות בשביל למנוע אותה
מחלת הסוכרת מתאפיינת ע"י הפרעה בחילוף חומרים של פחמימות וסוכרים, אשר גורמת לעליה בריכוז סוכר הגלוקוז בדם ובשתן. רמות גבוהות של סוכר בדם לאורך זמן גורמות להתעבות ולפגיעה בכל דם באיברים כגון לב, כליות וכן בכלי דם קטנים כגון עיניים וקצות הגפיים. הסיבוכים כוללים התפתחות של מחלות לב וכליה, פגיעה בעיניים ובראיה, פגיעה חמורה בזרימת הדם לרגליים שעשויה אף לגרום לנמק וקטיעה של הגפיים.

מחלת הסוכרת מתאפיינת ע"י הפרעה בחילוף חומרים של פחמימות וסוכרים, אשר גורמת לעליה בריכוז סוכר הגלוקוז בדם ובשתן. רמות גבוהות של סוכר בדם לאורך זמן גורמות להתעבות ולפגיעה בכל דם באיברים כגון לב, כליות וכן בכלי דם קטנים כגון עיניים וקצות הגפיים. הסיבוכים כוללים התפתחות של מחלות לב וכליה, פגיעה בעיניים ובראיה, פגיעה חמורה בזרימת הדם לרגליים שעשויה אף לגרום לנמק וקטיעה של הגפיים.אבחנה של סכרת נקבעת כאשר בדיקות סוכר בדם בצום הינה מעל 100 ובאופן ודאי כאשר הנן מעל 120. גורמי הסיכון לסוכרת הנם תזונה לקויה בעלת אינדקס גליקמי גבוה, השמנה, חוסר פעילות גופנית, גנטיקה משפחתית ועומס יתר (stress).

הסוכרת בראי הרפואה הסינית

מחלת הסוכרת זוהתה בסין העתיקה וקיבלה את השם "המחלה המבזבזת", מצב בו הגוף מכלה את עצמו לאט. הרפואה הסינית סיווגה את הסוכרת לשלושה סוגים עיקריים עפ"י התסמינים המופיעים ופיתחה מרקחות צמחי מרפא וקומבינציית נקודות דיקור בהתאם. צמחי מרפא רבים נמצאו כבעלי אפקט מאזן של רמות סוכר ומשפר חילוף חומרים. לדוגמא: גינקו בילובה, וג'ינסנג הינם נפוצים ויעילים בטיפול במחלת הסוכרת אולם יש צורך להתאים למטופל מרקחה אשר תטפל גם בגורמי השורש של הסוכרת כגון רמות מתח, נטייה גופנית טבעית ואבחנה ספציפית לפי הרפואה הסינית.

הדיקור הסיני יעיל במיוחד בשיפור חילוף החומרים ותמיכה בתהליך השינוי התזונתי הכרוך בטיפול במחלת הסוכרת. מחקרים מראים שהדיקור אף משפר את מצבם של המטופלים הסובלים מסכרת כתוצאה מתנגודת לאינסולין. בנוסף, ההשפעה המרגיעה של הדיקור מפחיתה את ההפרשה המוגברת של האינסולין כתוצאה מחשיפה למתח.

המלצות:

  • הפחיתו פחמימות פשוטות. סוכר ומוצריו נחשבים לבעלי אינדקס גליקמי גבוה כלומר, מתפרקים במהירות לסוכר זמין בדם וגורמים למעמסה פתאומית על הלבלב. לדוגמא: פירות (ובמיוחד אבטיח, מלון וענבים), תפו"א, קמח לבן, קורנפלקס ומזון מהיר.
  • אכלו פחמימות מורכבות: אורז, פסטה, ירקות, קטניות, קמח מלא, מוצרי חלב לא ממותקים ופירות מסוימים (אפרסק, אוכמניות, דובדבנים)
  • אכלו ארוחות קטנות ומרובות. ארוחות גדולות גורמות לעומס על הלבלב ולהפרשה מוגברת של עודף אינסולין.
  • אכלו מזונות עשירים בסיבים תזונתיים.
  • הפחיתו מוצרי שומן רווי
  • הפחיתו צריכת חלבונים ובעיקר מן החי
  • הגבירו פעילות גופנית המשפיעה לטובה על חילוף החומרים ופעילות הלבלב
  • הפחיתו עומסים ולחץ. עסקו לפחות 4 פעמים בשבוע בפעילות פנאי המפיגה עומס ומתח
שתפו:
פילאטיס

ליצירת קשר ומידע נוסף, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

התקשר צור קשר

ליצירת קשר ומידע נוסף, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

שמים וארץ