פילאטיס

פילאטיס ורצפת האגן

רצפת אגן בריאה חשובה לתפקוד תקין של מערכת השתן, הצואה והמין. אם היא חלשה מדי או מכווצת יותר מדי תפקודה נפגע.
רצפת האגן הנה מוצא למספר פתחים חשובים: צינור השתן, הנרתיק (אצל האישה) ופי הטבעת. היא מהווה השריר התומך התחתון לכל האיברים הפנימיים. רצפת האגן מורכבת מרקמות חיבור, עצבים, כלי דם ושרירים, היוצרים כולם יחד מעין "ערסל" בפתחו התחתון של האגן. מעליו מונחים אברי האגן (שלפוחית, רחם וחלחולת) ומעליהם אברי הבטן הפנימיים.

שרירי רצפת האגן הם שרירים רצוניים. לעיתים השרירים אינם חזקים דיים לתפקוד נכון ויש צורך לחזקם על-ידי תרגול בדומה לחיזוק כל שריר אחר.
לשרירי רצפת האגן מספר תפקידים: כיווצם גורם לסגירת הסוגרים, ובכך הם מאפשרים שליטה על הצרכים. שרירים אלו עוזרים גם בשמירה על שלפוחית השתן, הרחם והחלחולת באגן בזמן פעילות ובזמן מנוחה. כמו כן, שרירים אלו חיוניים לתפקוד מיני (זקפה, ואורגזמה אצל גברים ונשים) לידה (ראש התינוק משנה את כיונו בתעלת הלידה כלפי פתח הנרתיק) ולשיקום מהיר לאחר לידה.

קיימות מספר סיבות המחמירות את התרופפות שרירי ריצפת האגן והרצועות התומכות, ביניהן הריונות ולידות, עצירות ממושכת וזקנה. כמו כן עבודה שגויה של שרירי הבטן בזמן מאמץ יהוו גורם נוסף לצניחת אברים ולחוסר שליטה על הסוגרים ולכן על חוסר יכולת ההתאפקות ובריחת שתן. המאמצים הגורמים לפגיעה בשרירי רצפת האגן: שעול, עיטוש, צחוק. כמו כן, הרמה, דחיפה, או משיכה של עצמים ללא איסוף והרמה של שרירי רצפת האגן כהכנה מקדימה וכן, מאמצים של הגוף בזמן שינויי תנוחה, הליכה מאומצת, קפיצה וריקוד.

שיטת הפילאטיס הופכת היום ליותר ויותר פופולארית ומומלצת כטיפול לבעיות פיזיולוגיות ובניהם בעיות בריחת שתן והפרשות. בשלב ראשון יש לזהות את הסוגרים (אותם שרירים טבעתיים האחראים על סגירת הפתחים באזור האגן), ואת השריר אשר מרים כלפי מעלה את השלפוחית והרחם. הדבר דומה לכיווץ הבטן בזמן סגירת רוכסן מכנסים. לאחר מכן ישנה עבודה על כל אחד מקבוצות השרירים בנפרד בעזרת תרגילים משולבי נשימה וריכוז מרבי. במהלך תרגול הפילאטיס לומדים לשלב את חיזוק ריצפת האגן בכל פעולה הנעשית באימון ובחיי היום יום.

כתוצאה מכך המודעות לרצפת האגן גוברת, האיברים הפנימיים הצונחים עם השנים נאספים למקומם הטבעי ואנו זוכים בחזרה בשליטה על הסוגרים. כמו כן מספר הריצות לשירותים בלילה קטן או מופסק לחלוטין, הסיכוי לטחורים קטן וחיי המין משתפרים לאין שיעור.

שתפו:
פילאטיס

ליצירת קשר ומידע נוסף, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

התקשר צור קשר

ליצירת קשר ומידע נוסף, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

שמים וארץ